Vásárlók Könyve

Vásárlók Könyve - minden, amit mi, fogyasztók, vásárlók átélünk az üzletekben. Jó és rossz tapasztalatok - panaszkönyv és dicsőségtabló...

Facebook

Címkék

adó (1) állami vállalat (1) árképzés (1) barátok közt (2) békéltető testület (2) bkv (3) borotva (1) borravaló (2) budapest airport (1) büfé (1) bukósisak (1) busz (1) calabria étterem (1) cél (2) cliffhanger (2) coffeeshop company (1) copyright (1) csere (1) csokoládé (1) dallas (2) dohányzás (1) egér (1) elektronika (1) elérhetőség (1) étel (1) étterem (2) e kereskedelem (1) facebook (1) fájlmegosztás (1) fapados légitársaság (1) felszolgálási díj (1) fodrász (1) fogyasztható (1) garancia (1) görögország (1) hofi géza (1) hogyantovább (1) ígéret (2) internet (1) interspar (1) intersport (1) jóban rosszban (1) jóbarátok (1) kartell (1) kávé (2) kávézó (1) kerékpár (1) kiss béla (1) kiszolgálás (1) kleen kut (1) komment (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (4) kozmetikus (1) küldetés (3) lábnyom (1) letöltés (1) masszázs (1) média (1) media markt (1) metropol (1) minőség (1) minőségét megőrzi (1) monopólium (4) olasz (1) oligopólium (3) panaszkezelés (2) pixmania (1) playersroom (3) poggyász (1) raktár (1) regisztráció (1) reklám (1) repülés (2) rookwool (1) sisak (1) snippet (1) sofőr (1) sorozat (3) szabad verseny (1) szakértő (1) szavazás (2) szinga sport kft. (1) szolgáltatási díj (1) született feleségek (1) taxi (1) tea (1) terméktapasztalat (1) tervgazdaság (1) tesco (1) top shop (1) tv shop (1) ügyfélszolgálat (2) utazás (1) vámpírnaplók (1) vasút (1) vevőszolgálat (1) webjul (1) wizzair (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • SISSI: Én nem tudom,miért fapados,vagy diszkont áron működő a Wizz Air??Az én személyes tapasztalatom,hog... (2012.06.11. 08:48) Wizz Air
  • Gergő1: @honza79: Elmeséled a történetet? (2011.09.12. 19:02) Playersroom
  • honza79: Helo, én is megszivtam ezzel a KFT-vel, jelenleg a D.A.S. neél van a z ügyem, valszeg pereskedés l... (2011.09.12. 14:45) Playersroom
  • Gergő1: @BabelFishy: Ha beperled őket, nagyon szívesen leszek a tanúd. Illetve milyen más összefogásra gon... (2011.09.07. 18:12) Playersroom
  • BabelFishy: És nincs kedved az összefogáshoz?:) Vagy tényleg nem érnek ennyit ezek a dolgok?! Most "Harcos her... (2011.09.07. 10:28) Playersroom
  • Utolsó 20

Borravaló

2010.08.06. 09:08 :: Gergő1

A borravaló társadalmunk egy széles körben elfogadott, sőt elvárt eszköze. Tartalma nagyon sokrétű lehet, hiszen mértéke jelzi értékítéletünket, kifejezheti lojalitásunkat, de elsődlegesen adómentes jövedelmet jelent azon emberek számára, akik borravalót kapnak.

Számtalan helyzetben "kell" borravalót fizetnünk: a legelterjedtebb természetesen az étterem/vendéglátóipari egység, de rendszerint adunk borravalót a fodrásznak, a kormetikusnak, a msszőrnek, sőt a taxisnak is. Ezek valamilyen szempontból mind külön kategóriát képeznek, de közös bennük, hogy miután kifizettük az adott szolgáltatás árát, még egyszer fizetünk azért, igaz, általában csökkentett mértékkel. A borravaló elfogadott mértéke Magyarországon 10%, de ezt erősen befolyásolhatja a vendég jövedelmi helyzete illetve az az összeg, amit a számla szerint kellett fizetni a szolgáltatásért. Kisebb összeg esetén hajlamosak vagyunk ugyanis relatíve több, míg magasabb ár esetén pedig kevesebb borravalót adni.

Felmerül a kérdés, hogy miért pont ezen szolgáltatásokért adunk borravalót, és másokért miért nem? Miért nem kap borravalót az a tanár, aki tényleg sokat foglalkozik azzal, hogy a gyerekeket megtanítsa a matematika rejtelmeire az iskolában? Miért nem adunk borravalót az ügyvédnek, ha megnyerte a perünket? Miért nem adunk borravalót banki szolgáltatások  számunkra előnyös igénybevétele során? És a sort még lehetne tovább folytatni...

Felmerülhet a kérdés, hogy én, mint fogyasztó dönthetek-e arról, hogy relatíve kevesebb borravalót adok, vagy egyszerűen bojkottálva ezt az eszközt, "csupán" a számlát egyenlítem ki? A válasz: attól fögg. Az "attól" azt jelenti ebben az esetben, hogy az adott étterem, kozmetika a törzshelyem-e vagy pedig csak beestem oda, most járok ott először, és valószínűleg soha többet nem megyek oda. Előbbi esetben elvileg nem tekinthető jó gondolatnak a borravaló elhagyása, utóbbi esetben viszont lehetséges az. Ám a borravaló elhagyásának általában több jelentéstartalma is lehet: egyszerűen kifejezheti egyet-nem-értésemet a borravaló intézményével szemben, másrészt kifejezheti elégedetlenségemet az igénybe vett szolgáltatással szemben. Én rendszerint nem adok  borravalót - vagy csak kevesebbet -, ha a mellékhelyiségben nincs folyékony szappan, vagy ha a felszolgálás során a pincér nem tanúsított kellő illendőséget.

Nagyon fontos kitérni továbbá a borravaló egy fontos jellemzőjére: adómentes jövedelmet biztosít, így az állam jelentős bevételtől esik el. A borrravalót jelenlegi formájában lehetetlen megadóztatni, hiszen számla nem készül róla. Így a borravaló egy kategóriába esik a paraszolvenciával. Mégis mi lehet akkor a megoldás? Vizsgáljuk meg ezt a témát "szakáganként"!

Az éttermek/vendéglátóipari egységek esetében néhány helyen kialakult a szervízdíj fogalma, amelynek értelmében számlázásra kerül az elfogyasztott ételek, italok árának 10%-a, helyettesítve a borravalót. Ez egy teljesen legális út, de alapvetően véleményem szerint a felszolgálás díjának benne kellene foglaltatnia az ételek/italok árában, de ez csak egy vélemény. Ha szervízdíj kerül felszámításra, NEM kell borravalót fizetni!

A taxi esetében nem tudom, mi szükség van egyáltalán borravalóra, hiszen általában különböző taxikkal utazunk. Véleményem szerint akkor járunk el helyesen, ha a kiszámlázott összeget ötvenesre vagy százasra kerekítjük (természetesen fölfelé), és így kérjük a visszajárót. A taxis különben se borozzon :)

Fodrásznál illetve kozmetikusnál, főként ha a megszokott helyre látogatunk, sajnos nem kerülhetjük el a borravalót, nehogy a következő alkalmommal "véletlenül" belevágjon a hajunkba. Alapvetően nagyon nem értek egyet ezzel a gyakorlattal sem, hiszen a fodrász/kozmetikus pontosan akkora árat számol fel, amely tartalmazza az ő elvárt nyereségét, így a borravalóval extraprofitra tesz szert. Ebben az esetben azt javaslom, hogy amennyiben van rá lehetőség, akkor bankkártyával fizessünk, ott ugyanis nem számolható fel borravaló, vagy ha igen, akkor meg kell jelennie a számlán, ha nincs erre lehetőség, akkor fizetendő összegtől függetlenül ne fizessünk párszáz forintnál nagyobb mértékű borravalót.

A masszázs esetét több részre kell osztanunk. Ha maszek masszírozást veszünk igénybe, aminek megvan a saját díjszabása, akkor azon túlmenően ne fizessünk borravalót. Ha pedig ebből kellemetlenség adódik (rövidebb ideig vagy kisebb intenzitással végzi feladatát a masszőr), akkor keressünk másik masszőrt. Ha orvosi receptre veszünk igénybe kedvezményes masszázst, akkor alapvetően muszáj borravalót adni, ráadásul itt érvényesülhet a kis összeg-magas borravaló jelenség is. Ez utóbbi azonban kerülendő, 200 forintnál magasabb borravalót ne adjunk, ha pedig ebből a fent említett kellemetlenségünk származna, akkor azt jelentsük az illetékes ügyfélszolgálatnak/hatóságnak/vezetőségnek.

Mindig meg kell fontolni a borravaló összegét, hiszen ne feledjük: egy szolgáltatásért nem kell kétszer fizetnünk!

1 komment

Címkék: étterem taxi masszázs fodrász borravaló kozmetikus

A bejegyzés trackback címe:

https://vasarlokkonyve.blog.hu/api/trackback/id/tr722202868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Onebottle 2010.08.08. 11:44:23

Én ritkán adok borravalót. Szerintem a borravaló a kiemelkedően jó ellátásért jár. Tényleg csak akkor adok, ha le tudtak nyűgözni. Még senki nem panaszkodott :)
süti beállítások módosítása