Vásárlók Könyve

Vásárlók Könyve - minden, amit mi, fogyasztók, vásárlók átélünk az üzletekben. Jó és rossz tapasztalatok - panaszkönyv és dicsőségtabló...

Facebook

Címkék

adó (1) állami vállalat (1) árképzés (1) barátok közt (2) békéltető testület (2) bkv (3) borotva (1) borravaló (2) budapest airport (1) büfé (1) bukósisak (1) busz (1) calabria étterem (1) cél (2) cliffhanger (2) coffeeshop company (1) copyright (1) csere (1) csokoládé (1) dallas (2) dohányzás (1) egér (1) elektronika (1) elérhetőség (1) étel (1) étterem (2) e kereskedelem (1) facebook (1) fájlmegosztás (1) fapados légitársaság (1) felszolgálási díj (1) fodrász (1) fogyasztható (1) garancia (1) görögország (1) hofi géza (1) hogyantovább (1) ígéret (2) internet (1) interspar (1) intersport (1) jóban rosszban (1) jóbarátok (1) kartell (1) kávé (2) kávézó (1) kerékpár (1) kiss béla (1) kiszolgálás (1) kleen kut (1) komment (1) közgazdaságtan (1) közlekedés (4) kozmetikus (1) küldetés (3) lábnyom (1) letöltés (1) masszázs (1) média (1) media markt (1) metropol (1) minőség (1) minőségét megőrzi (1) monopólium (4) olasz (1) oligopólium (3) panaszkezelés (2) pixmania (1) playersroom (3) poggyász (1) raktár (1) regisztráció (1) reklám (1) repülés (2) rookwool (1) sisak (1) snippet (1) sofőr (1) sorozat (3) szabad verseny (1) szakértő (1) szavazás (2) szinga sport kft. (1) szolgáltatási díj (1) született feleségek (1) taxi (1) tea (1) terméktapasztalat (1) tervgazdaság (1) tesco (1) top shop (1) tv shop (1) ügyfélszolgálat (2) utazás (1) vámpírnaplók (1) vasút (1) vevőszolgálat (1) webjul (1) wizzair (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • SISSI: Én nem tudom,miért fapados,vagy diszkont áron működő a Wizz Air??Az én személyes tapasztalatom,hog... (2012.06.11. 08:48) Wizz Air
  • Gergő1: @honza79: Elmeséled a történetet? (2011.09.12. 19:02) Playersroom
  • honza79: Helo, én is megszivtam ezzel a KFT-vel, jelenleg a D.A.S. neél van a z ügyem, valszeg pereskedés l... (2011.09.12. 14:45) Playersroom
  • Gergő1: @BabelFishy: Ha beperled őket, nagyon szívesen leszek a tanúd. Illetve milyen más összefogásra gon... (2011.09.07. 18:12) Playersroom
  • BabelFishy: És nincs kedved az összefogáshoz?:) Vagy tényleg nem érnek ennyit ezek a dolgok?! Most "Harcos her... (2011.09.07. 10:28) Playersroom
  • Utolsó 20

Mennyire lehet fogyasztóbarát a monopólium?

2010.08.13. 17:31 :: Gergő1

A kérdés lehetne akár költői is, bár véleményem szerint legtöbben rögtön azt válaszolnák, hogy "semennyire". Én jó közgazdászként, óvatosan azt válaszolom: "attól függ". A monopóliumnak alapvető természetét tekintve nem feltétlenül kellene kibékíthetetlen ellentétben állnia a fogyasztóbarát viselkedéssel. Sajnos azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy ez az ellentét folyamatosan fennáll.

 

 

A közgazdaságtan szerint a monopólium kevesebbet termel és magasabb áron értékesít, tehát természetéből fakadóan alapvetően nem kedvez a fogyasztóknak.  A fenti ábrát a közgazdászok kedvéért illesztettem be, valamint azon célból, hogy illusztráljam, társadalmi szempontból mennyire előnytelen a monopólium. A fenti ábra kékkel színezett része - a termelői többlet - a monopolista nyeresége, míg nálunk, fogyasztóknál az anyagi javak zölddel reprezentált része - a fogyasztói többlet - marad. A piros háromszög pedig a társadalmi holtteherveszteség: ezt a részt (összeget) kollektíven a társadalom veszíti el, a tökéletes piaci versenyhez képest - ami természetesen a valóságban nem létezik. Így közgazdaságtani értelemben a monopólium nem hatékony, ugyanakkor versenyjogilag nem elítélendő a létezése, hiszen a "helyes" piaci magatartás eredményezheti ennek elérését. A "helyes" szót itt "profitmaximalizáló", "racionális" jelentésében használom.

A monopólium esetében akkor jelentkezik probléma, ha az adott monopolista vállalat visszaél gazdasági erőfölényével, ez pedig már összeütközésbe kerül a versenyjoggal és a fogyasztóvédelemmel is. A monopólium azonban piacgazdaságokban tiszta formájában ritkán fellelhető, kivételt képez néhány közszolgáltatás, ahol azonban az állam önkorlátozó módon nem a profitmaximalizálást tűzi ki célul jó esetben, hanem a közjó elérését.

Komoly aggályok az oligopólium esetén merülhetnek fel. Ekkor ugyanis néhány vállalat uralja a piacot, és rossz esetben - különösen az egyébként tiltott kartell esetében - tulajdonképpen monopolistaként viselkednek. A következő bejegyzésekben erre fogok pédákat keresni illetve azokat bemutatni.

Elnézést kérek mindazoktól, akiket untat a közgazdaságtan, de lassan indulnak az egyetemi képzések, és talán jót tesz egy kis ráhangolódás - leendő - közgazdász "sorstársaimnak"...

Szólj hozzá!

Címkék: monopólium közgazdaságtan oligopólium

A bejegyzés trackback címe:

https://vasarlokkonyve.blog.hu/api/trackback/id/tr252219626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása